Femeile Musulmane in Societate
Femeia nu este doar cea care primeste ordine, ci si da ordine. Avem nenumarate hadisuri în care ni se relateaza cum femeile îsi exprimau opinia si le era luata în considerare, participau activ la viata publica, erau persoane independente. Identitatea femeii nu se dizolva si nici nu era definita în relatie cu cea a barbatului decât în masura în care si barbatul era definit în relatie cu femeia. Niciodata nu femeile au avut un statut de cetateni de rangul doi.
Dreptul de a lucra
- nu exista interdictie în Islam ca femeia sa nu lucreze. Femeile pot lucra ca si barbatii, dar nu trebuie, nu este necesar sa faca aceasta pentru a-si cîstiga existenta. Iar în cazul în care lucreaza trebuie platite în mod egal, la fel ca barbatii.
- exista anumite conditii: sa respecte codul islamic de îmbracaminte si sa mentina eticheta islamica atunci când intra în contact cu barbati care nu îi sunt rude. Acelasi lucru li se cere si barbatilor. Sa nu intre în conflict cu responsabilitatile materne (educarea propriilor copii). Sura – consultarea în familie. Alegerea acelor meserii care nu implica exhibarea trupului (la fel si pentru barbati), meserii permise islamic, care nu solicita fizic femeia (specific masculine). Nevoie de musulmane care sa lucreze la toate nivelele.
- ex: As-Sifa, inspector de piata, Rufayda Al-Aslamiyah (prima femeie doctor), Qibla Umm bani Ammar, Hadija (afaceri), Umm Sulaim, Umm Haram, altele (participante la lupta)...
- Profetul (Pacea si binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) le-a permis sa lucreze si dupa revelarea versetului referitor la vesmântul islamic. Nu le-a interzis sa iasa afara din casa, ci le-a învatat cum sa se comporte în acel mediu.
Dreptul la educatie
- nu drept, ci obligatie, datorie, responsabilitate. Toti oamenii au fost înzestrati cu liber arbitru si capacitatea de discriminare între bine si rau, adevar si fals. Atât barbatii, cât si femeile se prevaleaza de aceeasi facultate de gândire intelectuala si rationala; în islam se postuleaza nu dreptul, ci obligatia musulmanului / musulmanei de a se educa si perfectiona spiritual continuu: „Este obligatoriu pentru fiecare musulman si musulmana sa studieze”. Hadis extras de Bukhari: „Oricui Allah îi doreste binele, El îi ofera cunoasterea religiei”; hadisuri extrase de Tirmidhi:„Oricine porneste pe o cale în cautarea cunoasterii, Allah îi va usura calea spre Paradis”; „Îngerii îsi coboara aripile asupra celui care studiaza/aflat în cautarea cunoasterii”; „Superioritatea binecuvântarilor celui care studiaza în raport cu cel care adora este precum superioritatea lunii pline asupra stelelor si cerului”. Iar în Coran, cunoasterea reprezinta singurul element dezirabil al acestei existente contingente, care ramâne dezirabil în mod nelimitat (în contextul principiului moderatiei care guverneaza islamul), prin consacrare divina: „Si spune: «Doamne, sporeste-mi mie stiinta!»” (Surat Ta-Ha: 114). Referitor la statutul învatatilor musulmani, care, reamintim, pot fi barbati si femei: „Allah îi va ridica cu [câteva] trepte pe aceia care cred dintre voi si pe aceia carora li s-a dat stiinta, caci Allah este Binestiutor a ceea ce faceti!” (Surat Al-Mujadila: 11); „...Spune: «Oare sunt egali cei care stiu cu aceia care nu stiu?». Însa numai aceia care au minte trag învataminte.” (Surat Az-Zumar: 9).
- sotii responsabili de educatia religioasa a femeilor si copiilor, altfel pedepsiti...
- organizarea pe vruemea Profetului (Pacea si binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) a unor grupuri de studiu pentru femei, într-o zi speciala; se punea întrebari în mod liber.
- ex: ’Aisah (prima femeie jurist; principala sursa de hadisuri; excela în poezie, limba araba, istorie, literatura; vorbea foarte elocvent); peste 700 de femei de la care s-au preluat hadisuri.
- lipsa de obligativitate a îndeplinirii treburilor casnice; educatia copiilor. Rolul femeilor casnice într-o societate mercantila.
DIN PERSPECTIVA ECONOMICA
- dreptul la proprietate personala; dreptul de a poseda si dispune de banii, casele, proprietatile ei în deplina libertate, indiferent de statutul ei marital; dreptul de a cumpara, vinde, închiria propria proprietate; dreptul de a conduce si beneficia de propria afacere; dreptul de a fi întretinuta material de catre barbat.
- dreptul la mostenire: dreptul de a-si mosteni sotii sau rudele; nu poate fi schimbat (testamentul este anulat, invalid). Partea de mostenire depinde de relatia mostenitorului cu decedatul: e în functie de responsabilitatea barbatului si a femeii în familie, nu de sexul persoanei.
CASATORIA
- relatie de reciprocitate (aliati), nu relatie de putere a carei esenta e subordonarea. Ambii robi ai lui Allah: prin casatorie, femeia nu devine nici sclava, nici stapâna.
- casatoria vazuta ca binecuvântare, sursa de liniste, pace, compasiune si iubire. Dependenta reciproca, consultare, bunatate. Sanctitatea si inviolabilitatea drepturilor femeilor; Allah este martor al acestui contract; daca barbatul rupe angajamentul, rupe legamântul luat în fata lui Allah. Si femeia în aceeasi situatie.
- e valida doar daca are la baza consimtamântul ambilor soti.
- drepturile femeii: financiare (întretinere completa) si nefinanciare (respectarea conditiilor contractului, dreptul la mahr, mostenire, divort, dreptul de a face apel la curtea islamica, de a fi tratate frumos, cu respect – aspecte dependente de învataturile etice generale ale Islamului).
- îndatoririle femeii: pastrarea secretelor sotului, a intimitatii maritale; datoria de a pazi, proteja proprietatea familiei când sotul e plecat; pastrarea castitatii (valabila si pentru barbati); managamentul casei - chibzuit.
DIVORTUL
- permis, nu încurajat; cel mai neplacut dintre lucrurile permise.
- isma: când barbatul delega unilateral femeii dreptul de a divorta.
- în baza anumitor conditii specificate în contractul de casatorie.
- prin apel la curtea islamica: în caz de impotenta, boli de piele, boala incurabila, nebunie; în caz de abuz psihologic, verbal si fizic; daca nu este întretinuta material; în caz de absenta prelungita si parasire; daca barbatul e în închisoare; în caz de înselaciune sau ascundere a unor dovezi importante la momentul casatoriei.
- prin consimtamânt reciproc, acord.
- prin khula: femeia e nefericita, returneaza mahr.Custodia copiilor: mama pâna la 7 ani (dupa unii savanti: 10 ani); apoi copiii pot alege singuri. Hadis în care a fost aleasa mama.
DIN PERSPECTIVA POLITICA
- libertatea de a-si alege liderul si de a-si declara public alegerea; femeile depun juramântul de supunere / baya fata de conducator; pot participa la viata politica. Au existat femei care au detinut pozitii administrative, juridice importante; o femeie care a condus o provincie islamica (Arwa bint Ahmad, Yemen).
- femeilor li se cerea sfatul în probleme politice; Profetul (Pacea si binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) însusi le-a cerut sfatul; erau consultate în treburile importante ale statutului.
- regina Belqis în Coran. ’Aisah – mufti; a dat fatwa, a mediat în discutiile dintre companioni.
DIN PERSPECTIVA JURIDICA
- reprezentantii ambelor sexe tratate în mod egal în fata legii. În anumite circumstante, marturia femeii nu este egala cu cea a barbatului, în altele este egala, în altele este nevoie de marturia a doi barbati. Într-un singur verset se face distinctia, majoritatea versetelor nu fac referiri la gen. În acel verset se facea referire la tranzactii financiare complexe, care necesitau un limbaj aparte de afaceri. Marturii în functie de domeniul de expertiza.
- femeile au personalitate juridica; pot semna contracte, tranzactii. Sotul nu poate cheltui fara permisiunea sotiei.
POLIGAMIA
- este un act halal / permis, nu fard / obligatoriu; nu este nici încurajata, nici interzisa. Este doar o permisiune conditionata, o concesie; ca orice concesie, e deschisa abuzurilor. Nu reprezinta norma, nici macar demografic. Islamul nu a inventat-o, ci a reglementat-o si a restrictionat-o. A fost practicata în India, Arabia preislamica, Britania, Insulele Pacificului. În Vechiul Testament sunt mentionati profeti si regi poligami: Avraam (doua sotii), David (100), Solomon, Ghideon. - contextul revelarii versetului referitor la poligamie: fata orfana, dupa batalia de la Uhud. Versetul revelat pentru a preveni nedreptatile fata de orfani si adulterul.
- este o solutie practica, morala, integrala la anumite probleme. Ce alte alternative pentru a pastra o sociatate morala. Coranul s-a adresat întregii umanitati, în toate timpurile, pentru toate situatiile.
- conditie: sotul sa fie drept.
- optiuni: femeia stipuleaza în contract ca nu este de acord cu poligamia; divort prin khula. Nevoia nu legala, dar morala a barbatului de a obtine acordul femeii în caz de casatorie poligama.
No comments:
Post a Comment